lördag 20 augusti 2011

Idas doptårtor som också blev bröllopstårtor

Idag har lilla Ida döpts och som en liten överraskning passade hennes föräldrar på att gifta sig samtidigt. Idas mamma och jag har känt varandra sen vi var små så jag var jätteglad att få göra de här tårtorna och att dessutom få förtroendet att vara den enda som i förväg fick veta om överraskningen.

Blommor, Ida i dopklänning på ena tårtan och hela familjen på andra tårtan tillsammans med någon symbol för giftermålet var önskemålet för tårtorna. Jag valde att göra somriga tårtor, ännu är det ju lite sommar kvar där ute och då också Idas sommarvisa skulle sjungas på dopet tyckte jag det passade extra bra med just den här typen av blommor. En liten nyckelpiga på varje tårta för att symbolisera lycka tyckte jag passade in i sammanhanget.

Sen hoppas jag bara dekorationerna höll under transporten, tårtorna skulle åka några timmar i bil, och då det dessutom var viktigt att dekorationerna hölls hemliga ända fram tills tårtorna skulle ätas så har jag nog aldrig tejpat och packat tårtor så här noga. ;-) Jag var tvungen att klippa ett hål i tårtkartongen för familjedekorationen men det hålet försökte jag sen täcka in med papper så gott det gick.

Båda tårtorna var lika till innehållet och bestod av tårtbotten smaksatt med kakao, fylld med hallonmousse och chokladkräm. De var spacklade med smörkräm smaksatt med kakao och täckta med marsipan. Dekorationerna var marsipan och sockermassa. Tårtorna var helt laktosfria.