onsdag 18 juni 2008

Chokladkaka med blommor

Jag fick ett önskemål om en chokladkaka med riktigt mycket choklad, "nästan för mycket", så det blev en mörk chokladkaka (fördubblade receptet, då blev det lämpligt för en form på 26 cm i diameter), fylld med hallontryffel och täckt och spritsad med chokladglasyr. Blommorna är gjorda i sugarpaste.

Sammanlagt gick det åt ca 700 g choklad till kakan inklusive fyllning & glasyr, hoppas det ändå inte blev för mycket...?


Det har knappast heller undgått någon vilken typ av blommor jag helst dekorerar med? Ännu har jag inte tröttnat på de här blommorna så det lär komma flera tårtor med liknande blommor ;-). Men visst funderar jag ibland om jag borde lära mig göra andra typer av blommor också. De som är verkligt skickliga gör sockerblommor som är svåra att skilja från riktiga, titta på blommorna i den här bloggen t.ex. Det finns mycket att lära sig ännu :-).

Närbild på blommorna och på kanten som jag försökt spritsa enligt ett mönster som kallas Reverse Shell. Måste öva mera...