måndag 6 december 2010

Saffransmuffins med pepparkakor

Vi hade Fru Krok med familj på besök och så här i december ville jag gärna bjuda på något med julsmaker så jag kombinerade några olika recept på muffins med bl.a. vit choklad och mandelmassa i och gjorde de här saffransmuffinsen. För att få dem riktigt juliga dekorerade jag dem med grädde och pepparkakor som vi bakade med barnen för ett tag sedan. På grädden hade jag dessutom strött malen kanel och kardemumma, det blev riktigt gott så. Själva muffinsen smakade "helt okej", men jag tyckte de var en aning för kompakta och jag skulle nog lämna bort den vita chokladen en annan gång. Jag tycker om vit choklad men de gånger jag haft sådan i bakverk, alltså i smeten, inte i fyllningen, har jag blivit lite besviken, den tillför liksom ingenting. Eller så kanske det har varit fel på de recept jag prövat... Men här är receptet på saffransmuffinsen i alla fall, om någon vill pröva och eventuellt förbättra det. :-)

För 10-12 st behövs
150 g vit choklad
100 g smör
1 dl socker
2 ägg
50 g riven mandelmassa
2 dl mjöl
0,5 g saffran

Smält smör och vit choklad. Vispa socker och ägg. Blanda de torra ingredienserna. Tillsätt dem och smör-chokladblandningen i äggsmeten. Fördela smeten i formar och grädda i mitten av ugnen i 200 grader i ca 15 minuter.
För första gången deltar jag också i Söta sakers bakutmaning Månadens sötsak som denna månad är kryddat. Jag har länge tänkt delta men det har aldrig blivit av, jag tycker i alla fall att det är en så trevlig idé så jag skall nog försöka hinna med lite oftare.