söndag 9 januari 2011

Svartvita födelsedagstårtor

Amandas föräldrar har firat sina födelsedagar med gemensam födelsedagsfest där det åtminstone bjöds på de här tårtorna.

Enda önskemålet om tårtorna var att de skulle vara dekorerade med texten "54 Minea Joonas". Jag tyckte själv att det i det här sammanhanget kunde passa bra med svartvita tårtor så jag frågade om jag skulle få göra tårtorna i de färgerna och det fick jag.

Hellre än blommor fick tårtorna vara dekorerade med mera abstrakta mönster och med hjälp av olika ustickare blev fick jag sedan till de här mönstren. Helt enkelt att göra dekorationerna var det inte, främst för att det genast syns när någon del är dåligt utskuren eller inte helt perfekt placerad - en linjal eller ett måttband hade nog varit ett bra hjälpmedel. ;-)

Båda tårtorna är lika till innehållet. De består av mjuk chokladkaka II fylld med hallonmousse, spacklade med smörkräm smaksatt med vanilj och enligt önskemål täckta och dekorerade med sockermassa.