måndag 14 februari 2011

Rosa cupcakes

De här gjorde jag dels för att jag ville pröva ett nytt recept, dels för att jag ville dekorera några cupcakes. Det blev rosa tema den här gången för då det gäller tårtor och cupcakes är nog favoritfärg just rosa, trots att jag annars föredrar starka och klara färger som t.ex. rött, orange, svart och vitt.

Receptet jag prövade är äppelcupcakes som fanns i HBL förra veckan i samband med en artikel om Cupcakes By Frida. Goda och saftiga cupcakes blev det! Frostingen är kinuskifrosting som jag nästan glömt att fanns men som passar bra med t.ex. äppel. För 12 st behövs

90 g rumsvarmt smör
2,5 dl socker
2 ägg
½ vaniljstång (jag använde vaniljpulver)
4 dl mjöl
½ tsk bakpulver
en nypa salt
1 dl mjölk
1 äpple i små kuber (som steks i smör, fast det gjorde jag inte)
jag blandade också ner lite kanel i smeten

Vispa smör och socker fluffigt. Tillsätt äggen, vispa. Blanda de torra ingredienserna i en annan bunke, tillsätt i smörblandningen. Tillsätt även mjölken. Blanda till en jämn smet och rör ner äppelkuberna. Fördela smeten i formar och grädda i 190 grader i 10-20 minuter (tror jag gräddade ca 18 minuter).