torsdag 3 februari 2011

Runebergstårtor

Redan efter nyår börjar det ju finnas Runebersgtårtor att köpa - vi tjuvstartade också lite och åt sådana tidigare i veckan när mina föräldrar hälsade på. Jag har bakat Runeberstårtor några gånger förut och använde nu samma recept som alltid, receptet är från en gammal Kodin Kuvalehti och antagligen lika rätt eller fel som alla andra recept man hittar. Fredrikas recept var helt säkert annorlunda än dagens i alla fall. ;-)

Egentligen skall bakelserna ju vara cylinderformade men jag gjorde mina i stadiga pappersformar, vanliga muffinsformar duger lika bra. Så finns det olika åsikter om hur fuktiga/torra bakelserna skall vara; jag tycker det här receptet ger så saftiga bakelser så de inte alls behöver fuktas, men den som vill kan ju fukta dem med något, punsch eller rom är väl de vanligaste alternativen. Här är i alla receptet som ger ca 12 ganska små tårtor:

150 g mjukt smör
1,5 dl socker
1 tsk vaniljsocker
2 ägg
1,5 dl vetemjöl
1,5 dl skorpmjöl
1 dl mandelmjöl
1,5 tsk bakpulver
0,5 dl mjölk eller grädde
några droppar bittermandelessans (kan lämnas bort)

Ovanpå: 2-3 dl hallonsylt (jag hade nog mera än så)
1 dl florsocker
lite vatten

Sätt ugnen på 200 grader. Vispa smör och socker pösigt. Tillsätt äggen ett i taget under omvispning. Blanda de torra ingredienserna och tillsätt dem tillsammans med grädden och essansen och blanda till en jämn smet.

Fördela smeten i formar och tryck en liten grop i varje bakelse, fyll denna med lite sylt (använd inte all sylt nu). Grädda i ca 15 minuter i mitten av ugnen och låt svalna. Fyll på med mera sylt. Blanda florsocker och vatten till en tjock smet och spritsa en ring av denna runt sylten.

Med mycket sylt blir det gott och saftigt...:-)