lördag 13 november 2010

Lucas doptårta

Lucas som är lillebror till Alexander och Mathias har döpts idag. Tårtan fick gärna vara en liknande som Cassandras, men i andra färger, och stjärnor i stället för blommor. Även om det finns en hel massa olika modeller på söta babytossor man kunde göra blev de likadana som jag alltid gör, jag har nu bara fastnat för den här modellen. Lite variation blir det ju ändå med dekorationen på tossorna som fick bli stjärnor för att passa ihop med tårtan. ;-) Babyfotavtrycken modellerade jag den här gången, förut har jag skurit ut dem. Tyckte nästan de blev bättre så här?

Tårtan bestod av glutenfria ljus sockerkaka fylld med jordgubbsmousse, spacklad med vit marängsmörkräm och täckt med marsipan som jag färgat vitare. Dekorationerna är gjorda i sugarpaste och runt kanten satte jag ett beige sidenband.

Till Lucas dop gjorde jag också 40 st mini-brownie cupcakes med mjölkchokladfrosting. Enligt önskemål är de dekorerade med ljusblå blommor och lite silverkulor (valde silverströssel som man kan äta i motsats till de hårda silverkulorna som ju nog är ätbara men ändå inte...;-)). Som vanligt har jag spritsat med min favorittyll, Städers stjärntyll 14 mm.