onsdag 23 november 2011

Brownies med nöttäcke

De här små browniebitarna gjorde jag också till svärfars kalas. Jag hittade så fina bilder (ja, visst går man ofta efter bilder när man funderar vad man skall baka?) på brownies jag ville pröva, och de var nog lika goda som de ser ut. Lite för mycket sprack nöttäcket när jag skar dem i bitar men det måste ha berott på att jag var lat och inte orkade finhacka nötterna tillräckligt...så för att få finare bitar lönar det sig alltså att ha riktigt finhackde nötter!

24 små bitar fick jag av det här receptet när jag skar så små fyrkanter jag kunde:

Brownies:
1,25 dl mjöl
en nypa salt
1,75 dl kakaopulver
3 dl socker
115 g smör
1-2 tsk vaniljsocker
2 ägg

Vispa ägg och vaniljsocker i en skål. Blanda smör, kakaopulver och socker i en kastrull eller skål över vattenbad och hetta upp försiktigt under omrörning tills smöret smultit och allt blandats ihop väl. Tillsätt äggblandningen och mjölet. Klä en form som är ca 20*20 cm med bakplåtspapper, häll i smeten och grädda i mitten av ugnen i 160 grader i ca 20-25 minuter. Låt svalna helt och hållet.

Nöttäcke:
1,25 dl farinsocker
1,25 dl ljus sirap
2 ägg
2 tsk vaniljsocker
1 tsk kanel
60 g smält smör
(2 msk bourbon (hade ingen sådan))
5 dl finhackade nötter. Enbart pekannötter enligt ursprungsreceptet, jag hade både pekan- och valnötter

Vispa ihop farinsocker och sirap. Tillsätt ägg, vaniljsocker och kanel. Vispa ner smöret (och whiskeyn). Tillsätt nötterna. Häll blandningen över den avsvalnade browniekakan och grädda i mitten av ugnen i 160 grader i 30-35 minuter. Låt svalna, ställ i kylen och låt stå i minst två timmar innan du skär kakan.