söndag 20 november 2011

Chokladtårta med chokladbollar

En liten skymt av den inte helt fotogeniska tårtan som jag gjorde till min svärfars födelsedagskalas, den här såg nog finare ut i verkligheten än på bild. Här och där har jag sett tårtor med chokladglasyr som inte täcker en tårta helt och hållet utan bara runnit lite ner för kanterna och det försökte jag mig på här också. Ganska bra gick det förutom att jag gjorde glasyren för lös så jag hade nästan mera glasyr på köksbänken än på tårtan. Man lär sig av sina misstag och en annan gång gör jag tjockare glasyr.

Tårtan bestod av tårtbotten smaksatt med kakao och lite hackad choklad, mjölkchokladmousse och blåbärsmousse. Den var täckt med smörkräm smaksatt med kaffe och täckt med ganache (150 g choklad/1,5 dl grädde men 150 g choklad/1 dl grädde hade nog varit bättre). Bollarna ovanpå är klassiska kokosbollar rullade i strössel i stället för i kokos.