torsdag 3 november 2011

Nicoles och Edwins trollkarlshatt

Nicole och Edwin firar igen med gemensamt nio- respektive sexårskalas och deras mamma gav mig en liten utmaning när hon undrade om jag kunde göra en tårta i form av en trollkarlshatt. Jag var inte helt säker på att det skulle bli något av hela tårtan men det lät ändå som en så rolig idé så jag gärna ville pröva, och ja, en tårta blev det ju. Även om jag är ganska nöjd med slutresultatet hör det här till den typen av tårtor som jag kan fundera på länge efteråt hur jag egentligen borde ha gjort den, men förhoppningsvis är tårtan uppäten så småningom så det är inte så mycket man kan ändra på mera.

Önskemålet var att en pojke och en flicka, båda med ljust hår, skulle finnas med på tårtan, och jag valde att göra dem så att de tittar upp ur hatten. Kaninen som är på väg upp ur hatten måste vara ganska stor när man jämför kaninöronens storlek med barnen påpekade vår sjuåring helt korrekt... Spelkort, stjärnor, en trollstav och några blommor fick också dekorera hatten.

Det blev en högre tårta än vanligt med fem tårtbottnar smaksatta med kakao och fyra lager fyllning, två lager chokladmousse gjord på vit choklad och två lager chokladmousse gjord på dajm. Tårtan var spacklad med cream cheese-frosting, täckt med marsipan och sen sprayad med glitterspray. Dekorationerna är till en stor del gjorda i marsipan men t.ex. hattens brätte är gjort i flowerpaste så att jag kavlade ut en stor rund platta (med lite större diameter än själva tårtan) av flowerpaste och sen tog ut ett hål i mitten av plattan och lät plattan torka så att den skulle bli så där rak och platt som jag ville att den skulle vara. Kaninöronen och spelkorten är också gjorda i flowerpaste.

Till kalaset gjorde jag också minicupcakes, det blev morotscupcakes (utan nötter) med gul cream cheese frosting och ljusa cupcakes (utan citronsmak) med lila vit chokladfrosting. Stjärnorna är gjorda i flowerpaste och lite glitterströssel fick cupcakesen också på sig.