lördag 12 november 2011

Bröllopstårta till Susanna och Alf-Håkan

Igår, den 11.11.2011, gifte sig Susanna och Alf-Håkan, och jag fick glädjen att göra deras bröllopstårta. Tårtan fick gärna likna Cecilias och Mikkos men med blommor i andra färger och lite mindre var den här också. Det är nog varje gång lika fint och lika nervöst att få göra bröllopstårtor, man vill ännu mera än vanligt att de skall bli så bra som möjligt. Blommorna tyckte jag blev bra men mindre nöjd blev jag med proportionerna på tårtan, mittersta tårtan blev för stor - eller den understa för liten, hur man tar det - det borde alltså ha varit större skillnad på mittersta och understa tårtan. Jag måste nog fundera lite noggrannare hurdant storleksförhållandet mellan de olika tårtorna i våningstårtor borde vara...

Tårtan bestod av ljusa bottnar (16 ägg sammanlagt) och var fylld med jordgubbskvarg. Den var spacklad med smörkräm smaksatt med vanilj och täckt och dekorerad med marsipan. Av praktiska orsaker hämtades tårtan redan dagen innan bröllopet och jag hoppas verkligen grillpinnarna som jag hade som stödpinnar höll och tårtan var rak och fin ännu när den serverades. Som sagt, lite nervöst är det allt med bröllopstårtor!