torsdag 17 november 2011

Sega citronkakor

För ett tag hittade jag det här receptet på bloggen Lunni leipoo som jag av någon anledning föll för trots att jag inte är så förtjust i citronsmak i bakverk. Det blev väldigt möra men samtidigt lite sega kakor med fin citronsmak. Receptet kommer ursprungligen från den här bloggen som tycks innehålla många vackra bilder och fina recept. Här är receptet på citronkakorna, 24-36 st blir det (jag gjorde halva satsen och fick 12 riktigt stora kakor):
7 dl mjöl
1 tsk bikarbonat
0,5 tsk bakpulver
0,5 tsk salt
250 g rumsvarmt smör
4 dl socker
1 ägg
Rivet skal av en citron
4 msk citronsaft
1 tsk vaniljsocker
Socker
    Blanda alla torra ingredienser. Vispa smör och socker ljust. Tillsätt ägget, vispa väl. Blanda ner citronskalet och -saften och vaniljsockret. Tillsätt de torra ingredienserna och blanda till en jämn smet. Häll socker på en tallrik, rulla smeten till små bollar och rulla dem i sockret (nu när jag skriver receptet här märker jag att jag helt glömde bort det här skedet). Lägg bollarna på bakplåtspappersklädd plåt, lämna utrymme mellan bollarna, platta till dem en aning och grädda i mitten av ugnen i 175 grader i 8-10 minuter. Kakorna förblir ganska bleka trots gräddningen men så hålls de också möra och mjuka.

    Om du vill göra halva satsen knäcker du ägget i en skål, vispar upp det en aning och så är det enkelt att bara använda hälften. Av andra hälften (+några ägg till) kan du ju göra omelett.