onsdag 30 november 2011

Test: Ny sockermassa

Nyligen hittade jag en ny sockermassa i min vanliga matbutik och även om marsipan är och förblir mitt favoritmaterial blev jag glatt överraskad av den här sockermassan, den är nog nästan den bästa jag prövat. En stor fördel är förstås att den finns i matbutiken men den var också enkel att använda och mycket mångsidig: gick bra kavla och funkade bra för att göra blommor och till modellering då den är väldigt elastisk, inte spricker och torkar fort så dekorationerna håller formen bra.

Sockermassan doftar gott (den har inte samma stickande lukt som en del sockermassor) och smakar lite skumgodis, men den är inte samma sak som marshmallowfondant så den är helt gelatinfri. Nu är jag inte säker men jag tror att det är samma massa som Fun Cakes-massan som säljs på olika tårtaffärer (åtminstone på Ullan Unelma, Bake & Party, Confetti) - i Sverige säljs den åtminstone på Panduro.