lördag 14 januari 2012

Giselas födelsedagstårtor

I år hade jag äntligen möjlighet att baka Giselas födelsedagstårtor - när Gisela fyllde ett hade jag annat att göra och när Gisela fyllde två hade vi ettårskalas, men i år passade det alltså bra. Gisela gillar prinsessor och rosa så en riktigt rosa prinsesstårta var önskemålet om ena tårtan och den andra tårtan fick vara en muminmammatårta uppiffad med några rosa blommor.

En prinsesskrona tycker jag nästan måste finnas på en prinsesstårta, så en sådan fick det bli. Med den tyckte jag det passade bra med stora blommor i mörkare rosa och silverströssel. Till kanten har jag använt en utstickare som var ett av de allra första verktyg jag skaffade när jag började göra tårtor, sen har jag nästan glömt bort det men nu kom det väl till pass. Men vad tråkigt att man ser spår av limmet jag använde för att fästa strösslet...

Muminmamman ser ut som muminmamman brukar, och med henne tycker jag små blommor på grön botten passade bäst.

Tårtorna bestod båda av tårtbotten smaksatt med kakao, prinsesstårtan var fylld med vit chokladmousse och jordgubbsmousse, muminmamman med vit chokladmousse och blåbärsmousse. Båda var spacklade med smörkräm smaksatt med vanilj och täckta med marsipan. Dekorationerna till största delen marsipan förutom kronan och bokstäverna på prinsesstårtan som var gjorda i flower paste och muminmamman som var gjord i sockermassa. Kronan var sprayad med pärlemorspray och de stora rosa blommorna penslade med glitterpulver.