lördag 5 juni 2010

Tvåfärgade macarons

För första gången har jag gjort macarons på beställning! Det var lite spännande eftersom jag har haft ganska varierande resultat på dem jag gjort tidigare. Ganska bra lyckades det den här gånge, speciellt den ljusa delen var jag nöjd med. Den mörka delen (som var ganska svår att få till, jaghade i massor med svart pulverfärg och ändå blev den rätt ljus) kunde ha varit jämnare till form & storlek och haft högre "fötter". Receptet är samma som jag hade när jag bakade macarons till Joels dop, det är Tartelettes men jag hittade det tack vare detta inlägg på Bakerellas blogg.

Macaronsen är till en studentfest och den nyblivna studentens mamma hade som önskemål att de skulle vara i två färger, en ljus och en mörk för att symbolisera en studentmössa. En skojig idé tyckte jag. :-) Fyllningen är vit chokladfrosting gjord ungefär enligt receptet på mjölkchokladfrosting.

Ca 80 st gjorde jag totalt. Den mörka delen har jag gjort i två olika omgångar, därför är de lite olika till färgen.