tisdag 22 juni 2010

Hello Kitty i rosa

En Hello Kitty-tårta och mycket rosa var önskemålet till en flickas (Idas storasyster) femårs-kompiskalas. Tårtans kanter blev rätt så ojämna uppifrån sett, mer än jag tycker är tillåtet. ;-) Men i övrigt var det skoj att göra en Hello Kitty-tårta igen, det var ganska länge sen den senaste. Choklad, jordgubbar och vanilj önskade födelsedagsbarnet sig.
Chokladsockerkaka
Hemgjord jordgubbssylt
Enkel vaniljkräm
Spacklad med vit marängsmörkräm
Täckt och dekorerad med sugarpaste (den rosa hemgjord enligt detta recept, den vita är köpt)

Förklaringen varför tårtan ser så ojämn ut uppifrån är att jag ville göra en tvåfärgad kant med rosa ränder runt tårtan men gjorde en del fel där. Jag borde först ha täckt hela tårtan med den vita sugarpasten och sen lagt på det rosa täcket. Nu gjorde jag så att jag bara täckte kanten med vit sugarpaste då jag tänkte att det blir lite för tjockt täcke annars men därför ser man nu var den vita kanten tar slut. Så gjorde jag också fel när jag gjorde de rosa ränderna innan jag täckte tårtan med rosa sugarpaste - nu syns de allt för bra under täcket då jag dessutom gjorde misstaget att göra dem ända upp till tårtans "tak", de borde ha tagit slut där det rosa täcket började.

Hm, månne någon förstod något av detta? :-) I alla fall vet jag nu hur jag gör nästa gång jag vill göra en tårta med tvåfärgad kant med ränder. :-)