onsdag 5 oktober 2011

Diakonissatårta

Diakonissan i vår församling har nyligen mottagit kyrkans högsta diakonitjänstemärke och ville gärna bjuda sina arbetskamrater på tårta för att fira detta. En tårta dekorerad med en diakonissa - som jag försökte få att likna sin förebild (fast jag kom senare på att jag glömde glasögonen) - och symbolen för tro, hopp och kärlek var önskemålen. Blommor hade jag också tänkt mig men eftersom det var lingon i fyllningen och det är höst ute tyckte jag det passade bra med lingon istället. Det var roligt att få göra en tårta med ett för mig helt nytt tema!

Tårtan bestod av ljus tårtbotten fylld med lingonkvarg (gjord enligt receptet på jordgubbskvarg), spacklad med smörkräm smaksatt med vanilj och täckt med sockermassa. Dekorationerna var gjorda i marsipan och runt kanten finns en kristyrkant.