torsdag 16 februari 2012

Drottninggräddtårta och att spritsa gräddkrusiduller


Häromdagen gjorde jag en gräddtårta som enligt önskemål skulle vara en drottninggräddtårta, så den bestod av ljus tårtbotten fylld med hallonmousse och blåbärsmousse. Tårtan är dekorerad med hallon och svarta vinbär och gelé gjord på gelésocker. När jag spritsat tårtan spritsade jag överbliven grädde på ett bakplåtspapper för att försöka visa hur man spritsar krusidullerna ovanpå tårtan.

Här har jag börjat från vänster, spritsat en halvcirkel med en liten förlängning...


...och så börjar nästa krusidull från höger, halvcirkel med förlängning...


 ...och så börjar man om igen från vänster. På tårtan har jag spritsat kortare mönster än på de här bilderna, men tekniken är alltså den här.


Till sist en bild på tyllen som är av obestämt märke - åtta ganska djupa taggar har den och ger därför skarpa ränder. Själva öppningen är ca 1,5 cm stor.