lördag 31 oktober 2009

Förlovningstårta till Cecilia & Mikko

Jag hade fått det fina uppdraget att göra tårtan till min mans kusin Cecilias och hennes Mikkos förlovningsfest. Tyvärr blev slutresultatet inte alls så bra som jag önskat, men god var tårtan i alla fall! Önskemålet var en enkel vit glittrande tårta dekorerad med namn & ringar i silver och ett blått sidenband. Färgen på tårtan blev jag inte nöjd med, men det beror väl mest på att marsipan är så gulvit i sig själv, och så var det inte så enkelt att få silversprayen jämnt fördelad över hela tårtan, alltid var det något ställe med mindre/mera glitter... Önskemålet om fyllningen var att den skulle vara samma som i de här studenttårtorna, men med blåbär i stället för med jordgubbar. Den här gången gjorde dock jag vaniljkrämen själv i stället för på pulver då jag allt mer vill försöka använda så okonstlade produkter som möjligt. Grattis till förlovninsgparet - vi ser fram emot bröllopet! :-)

Ljus sockerkaka
Blåbärsmousse
Vaniljkräm
Blåbär
Spacklad med vit marängsmörkräm
Täckt med marsipan, sprayad med silverspray
Dekorationerna gjorda i sugarpaste
Dekorationsband i siden