torsdag 15 oktober 2009

Tårtor till femårsjubileum

Jag har haft det trevliga uppdraget att göra tårtor till ett dagis (inte våra barns, om någon undrar ;-)) femårsjubileum för ca 100 personer som ägt rum idag. De enda egentliga önskemålen var att det på tårtorna skulle finnas dagisets symbol, tassmärket, och att det skulle komma fram att dagiset fyller fem år. De övriga dekorationerna tänkte jag mig att både till form och färg kunde passa ett dagis. Alla tårtor har lika innehåll förutom den lilla gröna som är gluten- nöt- och mandelfri. Tyvärr är bilderna hopplöst mörka eftersom jag aldrig såg tårtorna i dagsljus.
Ljus sockerkaka
Jordgubbskvarg
Vaniljmousse
Spacklad med smörkräm smaksatt med vanilj
Täckt med marsipan (gröna tårtan med sugarpaste)
Dekorationerna gjorda i marsipan, sugarpaste och modelling paste (dekorationerna på gröna tårtan enbart modelling paste eftersom sugarpasten jag använder för modellering (Städter) innehåller gluten (!))
Dekorationskant spritsad i smörkräm

...och så några närbilder på dekorationerna...