söndag 8 augusti 2010

Bloggsemestern avslutad

Det börjar bli dags att avsluta bloggsemestern och här kommer några bilder på en del av det jag bakat sen sist. Så småningom skall jag också försöka svara på de frågor och kommentarer jag fått. Men nu till bakverken. :-)

Först ute i turen är vinbärstarteletter som vi åt på mammas födelsedag. De består av tartelettbotten, mascarponefrosting och färska vinbär. Enkelt och gott!

Leilas hasselnötscupcakes prövade jag på en dag. De var jättegoda, mjuka och saftiga med god smak av hasselnöt. Blommorna är gjorda i sugarpaste och frostingen var ett experiment som visade sig för sött och smörigt så den får nog bli på experimentstadiet...

...men mycket lyckad var däremot St: Hans världsgoda kladdkaka, både som orginalversion på St: Hans café i Visby och som hemgjord version hemma i köket i Helsingfors. ;-)

Några mini-chokladcupcakes gjorde jag också en dag när vi fick besök. Frostingen är vit chokladfrosting och blommorna är gjorda i sugarpaste. Jag tycker det är härligt med sidenband på tårtor och sidenband funkar ganska bra på också på cupcakes, eller hur? Men jag undrar om det finns färdigknutna rosetter att köpa (kanske i scrapbookingaffärer?), det var rätt så pyssligt att knyta minirosetter.


Nya uppdateringar kommer om några dagar - då är det dags för de (få) tårtor jag gjort den senaste tiden.