onsdag 11 augusti 2010

Födelsedagstårta med blomsterkrans

Olivias mormors mor fyllde år och till hennes kalas önskades en tårta liknande jubileumstårtan med blomsterkrans. Den här gången lade jag till några fjärilar också för att få något gemensamt mellan tårtan och cupcakesen jag också gjorde till kalaset.

Ljus sockerkaka
Jordgubbsmousse
Vaniljmousse
Spacklad med mjölksmörkräm
Täckt med marsipan
Dekorationerna sugarpaste och marsipan
Spritsade dekorationer mjölksmörkräm


Jag gjorde alltså också ett antal minicupcakes till kalaset, önskemålet var att de skulle vara dekorerade med insekter och svampar enligt jubilarens intressen. :-) Jag funderade lite hit och dit hur jag skulle göra svamparna och valde sedan till slut att modellera dem. Då jag ville ha ganska färggranna svampar fick det bli flugsvampar och kantareller. Min man tyckte att det kanske inte är så lämpligt med flugsvampar som dekoration på något man skall äta, men den här versionen av flugsvampar gick ju ju faktiskt att äta. ;-)
Smakerna var morotscupcakes med cream cheese frosting......och brownie cupcakes med chokladfudgefrosting. För omväxlingens skull stack jag den här gången ner små bitar av vit choklad i cupcakesen.