söndag 27 juli 2008

Paj/-tartelett/-bakelsebotten

Det här receptet på paj/tartelett/bakelsebotten (vet inte riktigt vad jag skall kalla det) har jag hittat i boken tee hyvä kakku av Sirpa Talka. Degen är lättgjord och enkel att använda (även om jag nog fick sätta till mer mjöl än det stod i receptet). Jag vet inte riktigt till hur stor form receptet räcker till; nu när jag första gången jag gjorde detta fick jag ut 6 bottnar på ca 10 cm i diameter och 13 bottnar på ca 5 cm i diameter.

125 g rumsvarmt smör
1,5 dl florsocker
1 ägg
3,5 dl mjöl (men jag hade ca 4,5 dl)

Blanda alla ingredienser och knåda ihop degen till en boll. Plasta in den i färskfolie och låt den vila ca en timme i kylskåp innan du använder den. Kavla ut degen den på mjölat bakbord och fyll smorda formar med degen. Nagga degen med gaffel och grädda bottnarna i mitten av ugnen i 175 grader i 12-15 minuter. Låt dem svalna en aning innan du tar loss dem från formarna.

Mina bottnar blev nog lite buckliga första gången (det finns säkert något bra trix för att få dem jämna fina?) men det syns ju inte sen när man fyller dem ;-).