torsdag 12 augusti 2010

Rebeccas konfirmationstårtor

Caspers syster Rebecca konfirmerades i söndags och två olika slags tårtor önskades till hennes konfirmation. Det var väldigt varmt och fuktigt det veckoslutet (också) men det gick bra att göra tårtor ändå, vi har som tur rätt så svalt i vårt kök.

Den första tårtan bestod av mjuk chokladkaka, chokladmousse gjord på dajm och hallonmousse. Den är spacklad med mjölksmörkräm och täckt med marsipan som jag färgat vitare. Dekorationerna är gjorda i sugarpaste och marsipan. De spritsade dekorationerna är mjölksmörkräm.

Önskemålet var att tårtan skulle vara dekorerad i stil med Robins konfirmationstårtor, men i mera flickaktiga färger.

Den andra tårtan var en mangomoussetårta, gjord ungefär enligt receptet på denna mangomoussetårta. Dekorationerna är gjorda i sugarpaste & vit choklad.

Tårtan är täckt med gelé gjord på mangopuré och gelatin, att den blev så ojämn på ytan beror på att jag hade tårtan i frysen en stund så att gelén skulle stelna snabbt. Gelén var inte helt tinad när jag fotade tårtan, men gissar att den nog var finare nästan dag...

Förutom gräddtårtor gör jag oftast alla tårtor klara dagen innan de skall serveras, och så även denna gång. Marsipantårtor håller bra men jag var nog orolig hur dekorationerna på moussetårtan höll - sådana är så svåra att dekorera i förväg. Men, om inte den vita chokladen smalt så hoppas jag den isolerade lite så att sugarpastedekorationerna höll ihop.