lördag 31 mars 2012

Födelsedagstårtor i guld, svart och rött


Annorlunda tårtor än jag vanligtvis gör  - inget rosa och småblommigt här inte - fick jag prova på när Olivias pappa skulle ha födelsedagsfest med ryskt tema. Utseendet på tårtorna är inspirerade av en rysk servis och önskemålen var en mörkbrun (nästan svart) tårta med en bård i guld och rött, och en tårta i motsatta färger, d.v.s. guldfärgad och en bård i svart och rött.


Den guldfärgade tårtan fick jag fundera en del på men med hjälp av Pehrnilla på Strössel & Annat kom jag fram till att det antagligen blir bäst att spraya tårtan. Tårtan är täckt med orangefärgad sockermassa och sedan sprayad med ungefär en burk guldspray. Färgen blev väldigt heltäckande även om  den inte blev helt jämn, men kanske ändå tillräckligt jämn.

Bården på den mörkbruna tårtan har jag målat med guldfärg, d.v.s. pulverguldfärg som jag blandat med lite vatten. Det funkade bra det också men den ytan blev ju inte alls lika jämn som den sprayade ytan.


Tårtorna skulle vara mäktiga chokladtårtor och räcka till många personer, så jag har femdubblat Leilas chokladbotten (bottnarna är bakade i flera omgångar) och fyllningen var passionsfruktssylt. Tårtorna var spacklade med ultimate chocolate frosting. Guldtårtan var täckt med sockermassa och den mörkbruna med marsipan. Bården var sockermassa och marsipan.