torsdag 19 april 2012

Chokladcookies med muscovadosocker och vit choklad


De här kakorna är försvinnande goda! Jag utgick från receptet på extra chokladiga cookies men ville ha dem med lite mindre chokladsmak, lite mindre smuliga och så ville jag använda mörkt muscovadosocker, och efter alla ändringar blev det ju ett helt nytt recept. Om muscovadosockret förresten; det hade torkat till en hård klump men jag fick det mjukt igen genom att värma det i mikron några sekunder tillsammans med en skvätt vatten.


Jag gjorde ganska små kakor och fick ca 25 st av detta:
100 g mörk (70 %) choklad
220 g mjöl
1 tsk bikarbonat
0,5 tsk salt
150 g mjukt smör
100 g mörkt muscovadosocker
50 g socker
1 stort ägg
150 g vit choklad, finhackad. Jag använde färdiga knappar köpta i Sverige.

Smält chokladen i mikron, låt svalna. Blanda mjöl, bikarbonat och salt i en skål. Vispa smör och socker krämigt i en annan skål. Tillsätt den smälta chokladen i smör-sockerblandningen och blanda ihop. Tillsätt ägget och vispa. Blanda ner de torra ingredienserna och blanda till sist ner den hackade chokladen. Klicka ut kakor på bakplåtspappersklädd plåt, platta inte ner dem. Låt gärna smeten stå i kylen en stund innan du klickar ut kakorna så är den mindre kladdig. Lämna utrymme mellan kakorna då de breder ut sig lite i ugnen. Grädda i 170 grader i mitten av ugnen i ca 18 minuter.

När får vi de här till Finland då?