fredag 27 april 2012

Goda och nyttiga jordnötsbollar


Förutom alla tårtbloggar som jag läser följer jag också med en hel del bloggar som handlar om träning och hälsosammare föda än tårtor och på en av dem hittade jag det här receptet som verkade för bra för att vara sant och därför måste prövas. Jag blev glatt överraskad, bollarna var jättegoda! Stark jordnötssmak har de, så tycker man inte om den smaken skall man inte göra dem, men annars tycker jag verkligen det är ett recept som är värt det lilla besväret man har med att mixa kikärterna.


För jo, en av huvudingredienserna är kikärter och det gör ju receptet lite extra. Så här gjorde jag, och fick 20-30 bollar (beroende på hur stora man gör dom):

En förpackning kikärter, avsköljda och avrunna
1,5 dl jordnötssmör (Urtekrams är bäst!)
0,5 dl agave
0,5 tsk vaniljpulver
0,5 tsk salt
Mörk choklad (jag hade 86 %) att doppa bollarna i, kanske 50 g?
1 tsk kokosolja
Cocktailpinnar

Mixa kikärterna i en matberedare tills de blir till ett grovt pulver (jag mixade med stavmixer, gick ok det också). Tillsätt jordnötssmör, agave, salt, och vanilj och blanda väl tills du får en jämn smet. Rulla smeten till bollar, placera bollarna på bakplåtspapper och ställ i frysen i 15 minuter. Smält försiktigt choklad och kokosolja i mikron (kokosoljan gör att chokladen får en fin glans). Sätt en cocktailpinne i varje boll och doppa den delvis i chokladen. Lämna toppen fri. Förvara i kylen i minst 10 minuter innan du serverar. Bollarna ska serveras kylskåpskalla och a
llra bäst smakade bollarna när jag haft dom i frysen och låtit tina bara så mycket att de gick att dela (10 minuter kanske).