söndag 15 juli 2012

Bröllopstårtor till M&P


I går gifte sig M&P och till den festen fick jag göra den största bröllopstårta jag hittills gjort. Jag hade fått ganska noggranna instruktioner om hur tårtan skulle se ut, enkelt och stilrent skulle det vara med enbart några större fantasiblommor som dekoration. Färgerna på festen gick i gammelrosa, brunt och champagne och av de färgerna valde jag gammelrosa för sidenbandet. Några små extra detaljer fick finnas med och det blev till sist små prickar som finns koncentrerade runt de stora blommorna.

Här skymtar man initialerna M&P som fanns på mittersta tårtan.

Jag blev nästan nöjd med slutresultatet, irriterade mig bara på att det var hopplöst att få sidenbandet att sitta perfekt rakt runt kanterna, hur kan det vara så svårt...?

Förutom den stora tårtan i tre våningar gjorde jag också två stora runda tårtor.

Tårtorna var tunga och mäktiga och bestod av mjuk chokladkaka II fyllda med chokladmousse gjord på pätkis (d.v.s. mjölkchoklad med mintsmak), vaniljmousse och päronbitar. De var spacklade med smörkräm smaksatt med vanilj och täckta och dekorerade med sockermassa.

Blomman på den andra runda tårtan. Prickarna är en aning annorlunda placerade här.