lördag 13 december 2008

Stjärngossetårta och stjärncupcakes

En födelsedagstårta till en liten Mika som fyller ett år idag på Luciadagen. Önskemålet var (förstås!) att tårtan skulle vara dekorerad med stjärngossetema, och det var ett härligt tema att utgå i från. Själva tårtan skulle vara en chokladig chokladtårta.

Mjuk chokladkaka II
Nutellakräm
Hallonsylt
Täckt med chocolate fudge glaze
Dekorationerna gjorda i sugarpaste (köpt) och flower paste
Dekorationskanten spritsad i vit chokladsmörkrämMarginaljustera
Så här såg stjärngossen ut innan jag lyckades söndra den när jag packade tårtan och inte tänkte på att tårtan var ganska hög och stjärngossen föll omkull och gick sönder när jag satte locket på kaklådan. Som tur hölls huvudet helt och kroppen gick snabbt att göra om medan min man putsade händerna och armarna från överflödig chokladglasyr. Den slutliga stjärngossen blev ungefär likadan men står på en massa små dekorationsstjärnor i ett försök att dölja sprickan i chokladglasyren. Nu har jag lärt mig att kolla höjden på tårtorna innan jag sätter locket på...!

Förutom tårta gjorde jag också morotscupcakes dekorerade med cream cheese frosting och små stjärnor, de minsta stjärnorna är köpta, de större har jag gjort i flower paste. Men vet någon vad det beror på att cupcakesen lossade från pappersformarna efter bara några timmar (syns på några på bilden)? Det ser ju lite tråkigt ut, nästan som om vi hade gått och provsmakat dem...