lördag 14 februari 2009

Namnfesttårtor till Freja

De här två tårtorna gjorde jag till en liten Frejas namnfest. Enligt nordisk mytologi var ju Freja fruktbarhetens och kärlekens gudinna, och dessutom hålls namnfesten idag, på alla hjärtans dag, och därmed var önskemålet för dekorationerna nordisk mytologi och kärlek. Det var ett mycket givande även om rätt så utmanande önskemål, men tillsammans med Frejas föräldrar kom vi på ett ungefär fram till hur tårtorna skulle se ut. Det var ganska självklart att skriva Frejas namn i runskrift på tårtorna (jag funderade om jag borde ha "ristat" in det i marsipanen...men valde att spritsa i alla fall); Freja är skrivet med två olika stavningar: Freja och Fraujo (enligt önskemål). De övriga dekorationerna har jag försökt passa in i sammanhanget och det är nog första gången jag inte lyckats få med blommor på en liten flickas tårta ;-). Jag hade för mig att det var spritsade dekorationer som passade bäst, men, det här var nog en överkurs i spritsning för mig. Mera träning behövs...!

Fyllningarna i tårtorna följer också det nordiska temat :-).

Tårtan med hjärtan
Ljus sockerkaka
Hallonmousse
Blåbärsmousse
Spacklad med vit marängsmörkräm
Täckt med kavlingsmarsipan
Dekorationer i kristyr

Tårtan med guldpärlor
Ljus sockerkaka
Lingonvaniljmousse
Spacklad med vit marängsmörkräm
Täckt med kavlingsmarsipan
Dekorationer i kristyr och köpta guldpärlor

Båda tårtorna är sprayade med en aning guldspray, och alla dekorationer är målade med guldfärg