torsdag 15 december 2011

Jordnötsfudge


Dags för ett recept på julgodis igen, kanske. Det här receptet på goda och väldigt söta fudgebitar med mycket jordnötssmak hittade jag här. Jag tycker om recept som har få och enkla ingredienser och det här var ju precis ett sådant. Enda problemet var att fudgen smulade väldigt mycket, också fast jag minskade lite på florsockret. Den som gör de här skall nog minska sockret ännu mera, och berätta gärna i så fall hur de blev!

Jag gjorde halva receptet och fick ca 20 bitar (förutom de som gick sönder). Här är hela receptet:

1 cup (ca 2,4 dl) jordnötssmör (jag brukar använda ett som innehåller bara jordnötter och lite salt)
230 g smör
1 tsk vaniljextrakt eller 0,5 tsk vaniljpulver
450 g (men jag skulle gissa att det bara behövs ca 400 g) florsocker

Värm jordnötssmör och smör i en skål över vattenbad tills allting smält. Ta bort skålen från vattenbadet och tillsätt vanilj och florsocker, rör till en slät smet. Häll smeten i en form på ca 20*20 cm som du klätt med aluminumfolie som du oljat lätt. Ställ in formen i kylskåpet och låt fudgen stelna minst två timmar innan du skär den i små bitar. Förvara fudgen i kylskåp. Enligt receptet håller den ca en vecka i kylskåp men jag skulle nog tycka att den håller längre, ingen av ingredienserna blir ju dåliga väldigt fort. Så man kan nog göra de här färdigt till julen redan nu!