måndag 26 december 2011

Julens bakverk, del I: Minibakelser


Tack för alla julhälsningar! Julen är inte slut ännu men här kommer i alla fall den utlovade rapporten över julens bakverk, olika minibakelser blir det nu. På bilden ovan snöbollar som var goda om än lite för hårda (hade föreställt mig mjukare bollar), och lika goda som bountybollarna var de inte. Mellersta bilden föreställer pepparkaksformade brownies, jag hade alltså ur en stor form brownies tagit ut små browniebitar med hjälp av pepparkaksmått. Receptet på brownies var ett jag inte hade prövat förut och även om de blev goda tycker jag de här eller de här är mycket godare. Browniebitarna är dekorerade med smält mörk choklad och julströssel.


På bilden nedan minicupcakes med tranbär och kinuskifrosting. Receptet på cupcakes var det här men då med tranbär i stället för äppel. Det blev så där mellangoda cupcakes tycker jag, men så har jag också på senare tid haft svårare och svårare att hitta bakverk jag tycker riktigt riktigt mycket om...en hobbyskada? Eller kanske det bara har blivit för mycket av det goda? Frostingen är pudrad med tranbärspulver som man inte märkte så mycket av i smaken men som jag tycker gjorde mycket för utseendet. Hjärtanen är gjorda i sockermassa. En till rapport kommer i morgon!