fredag 16 december 2011

Kladdkaka med kokostäcke

Kladdkaka är gott och kokos är gott så en kombination av båda blir extra gott, eller hur? Den här kakan har jag gjort förut men den hann aldrig till bloggen den gången. Nu gjorde jag den på nytt till vår mammabarnklubbs julfest och passade på att ta bilder också för den är nog värd ett inlägg. Receptet kommer ur Hembakat 1/2010. Ca 30-40 bitar får du av följande:

4 ägg
6 dl socker
3 dl mjöl
2 tsk bakpulver
8 msk kakao
2 tsk vaniljsocker
175 g smör

Kokossmet
75 g smör
2 dl socker
1,5 dl grädde
1 dl sirap
200 g kokosflingor (mina tog slut vid 150 g så jag satte till 50 g havregryn i stället)

Smält smöret. Vispa ägg och socker pösigt. Blanda mjöl, kakao, vaniljsocker och bakpulver. Blanda mjölblandningen med äggsmeten och blanda också ner det smälta smöret. Bred ut smeten i en bakplåtspappersklädd ugnsform på ca 30 * 40 cm, jag hade en lite mindre form och fick därför en lite högre kaka. Grädda mitt i ugnen i 200 grader i 15-20 minuter (20 minuter behövs om du gör den högre varianten). Medan kakan gräddas gör du kokossmeten: blanda alla ingredienser i en kastrull och koka upp under omrörning. Ta ut kakan ur ugnen, bred på kokossmeten och fortsätt grädda i ytterligare 10 minuter. Låt kakan kallna (gärna över natten i kylskåp) och skär i bitar.