lördag 31 december 2011

Mörk chokladmousse


Den här chokladmoussen är en av de godaste jag smakat, och passar både som fyllning i tårtor och som efterrätt. Idéer till receptet har jag plockat lite härifrån och därifrån, det jag letade efter var recept som innehöll äggulor (gör fylligare och lenare smak än utan) men där äggulorna skulle upphettas då jag inte riktigt tycker om att ha råa ägg i fyllningar. Testvarianter av moussen har jag använt i bl.a. i den här och de här tårtorna. Receptet kan verka lite omständigt men jag tycker moussen är värt sitt arbete. Den här mängden räcker ungefär till två lager fyllning i en tårta på 20-22 cm i diameter:

4 dl grädde
200 g mörk choklad (bäst med en kakaohalt på 45-60 %, har man mörkare choklad får man ta lite mindre mängd choklad)
2 äggulor
1 dl socker
1 dl mjölk

Vispa grädden och ställ i kylskåp. Mät upp chokladen i en värmetålig skål. Vispa ihop äggulor och socker i en värmetålig skål. Koka upp mjölken i en kastrull och häll den över ägguleblandningen under omrörning. Häll sedan över ägg-mjölkblandningen i en annan kastrull, hetta upp medan du vispar noga hela tiden och dra bort från värmen så fort blandningen tjocknat ordentligt - den skall inte koka, bara nästan. Häll den heta äggmjölken över chokladen och blanda tills chokladen smält. Låt chokladblandningen svalna till rumstemperatur och tillsätt sedan den vispade grädden. Om du använder moussen i en moussetårta kan du hälla den i formen genast, använder du den som fyllning i tårta eller som efterrätt får den gärna stelna några timmar i kylskåp innan du använder den.