onsdag 22 juni 2011

Alex racerbilstårta

Alex som är Max storebror har firat sin treårsdag och den här tårtan gjorde jag till hans kalas. Jag hade lyxen att få välja mellan några olika teman och valde sen racerbilstemat som var det enda "fantasitemat" (d.v.s. inte någon riktig seriefigur eller liknande) då jag ofta tycker det är enklare och roligare att göra dekorationer som inte behöver likna något/någon - undantaget i det här fallet skulle väl vara Hello Kitty. :-)

Inspiration till bilarna hittade jag på Cakejournal och där finns också en fin beskrivning hur man kan göra den här typen av bilar. Som så ofta när det är fråga om barntårtor ville jag göra tårtan färggrann och det blev den ju. Buskarnas modell har jag lånat av Thumman.

Tårtan bestod av ljus tårtbotten fylld med hemgjord jordgubbssylt och vaniljmousse. Den var spacklad med cream cheese frosting och täckt med marsipan. Dekorationerna var till största delen marsipan.