tisdag 14 juni 2011

Emils doptårta

Emil som till vardags bor i norraste Nordnorge har åkt ner hit till södra Finland för att döpas och fira semester. Trots att jag hade fullt upp med bröllopstårtorna förra veckoslutet ville jag gärna göra Emils doptårta också då Emils mamma är en god vän till mig. Jag gjorde sedan så att jag gjorde doptårtan färdig i god tid, frös ner den och tog upp den för att tinas i kylskåpet en dag innan dopet som var i söndags. Lite svettig var den nog på söndagen men det berodde knappast bara på att den varit fryst, det var ju också närmare 30 grader varmt då...

Emils föräldrar är nog de mest inbitna friluftsmänniskor jag vet så det var ingen större överraskning att de önskade sig en baby i en vagn i ett fjällandskap med deras tax som drar babyns vagn.Minibjörkar och små vita blommor fick också plats på tårtan. Tårtan bestod av ljus tårtbotten fylld med lingonmousse och kinuskimousse. Den var spacklad med smörkräm smaksatt med vanilj och täckt och dekorerad med marsipan.