söndag 12 juni 2011

Bröllopstårtor till Cecilia och Mikko

Igår gifte sig min mans kusin Cecilia med Mikko och jag var väldigt glad över att få förtroendet att göra tårtan till festen. Jag hade fått en ganska noggrann beskrivning av hur tårtan skulle se ut: en vit tårta i tre våningar dekorerad med vita rosor och ljusblå och ljuslila blommor, enligt blommorna i brudbuketten, och namn och krusiduller i vitt. Ovanpå tårtan kom ännu ett brudpar av plast som brudparet skaffade själva.

Jag måste säga att jag var väldigt glad över önskemålen då det är just den här typen av tårta jag länge velat göra - se t.ex. vad jag skrivit här och här. Det var ungefär som roligt som jag tänkt mig att göra tårtan och jag är nästan nöjd med slutresultatet - helt nöjd blir jag nog aldrig... Dekorationerna blev jag nöjd med men en lite rakare och överlag mera fulländad helhet hade jag önskat mig, men kanske det lyckas bättre nästa gång jag gör den här typen av tårta. :-)

Tårtan var stor och väldigt tung, beräknad för 90 personer och den skulle nog har räckt till 100. Det var första gången jag gjorde en tårta i tre våningar och eftersom festen var ute på vackra Sveaborg och tårtan skulle klara både kullerstensgator och färja monterade och dekorerade jag den klart först på festplatsen. Den här gången hade jag rejält med stödpinnar mellan tårtorna, i tvåvåningstårtor brukar det funka bra utan.

För några veckor sedan gjorde jag ju en liten testtårta för att testa en ny kombination av fyllningar och det var just fyllningarna till den här tårtan brudparet testade. Kombinationen fick godkänt och bröllopstårtan bestod av ljusa tårtbottnar (till båda tårtorna gick det åt sammanlagt 27 ägg) fylld med tranbärsmousse (gjord enligt receptet på svartvinbärsmousse) och kinuskimousse, spacklad med smörkräm smaksatt med vanilj och täckt med Kåkås extra vita marsipan. Igen kunde jag konstatera att marsipanen var hur bra som helst att kavla, och den var dessutom perfekt att göra rosor av. Det var första gången det inte alls kändes svårt att att göra rosor och det var nog delvis marsipanens förtjänst.

För säkerhets skull gjorde jag en liten reservtårta som samtidigt var glutenfri. Den gjorde jag klart hemma så därför är bilderna på den lite annorlunda än på stora tårtan.

Till festen gjorde jag förutom tårtorna också ca 90 morotscupcakes (utan nötter) med cream cheese frosting, dekorerade som brudpar, jag hade fått en bild på liknande cupcakes som sedan jag tog modell av. En hjärformad pepparkaksform visade sig vara bästa hjälpmedlet för att få rätt form på både klänningen och skjortan. De spritsade dekorationerna är kristyr.

Till sist vill jag ännu skicka ett litet tack till mina svärföräldrar som tog hand om barnen under några dagar när jag jobbade med tårtorna, utan den hjälpen hade det inte blivit mycket gjort. Hur roligt det än är att göra tårtor blir det ibland lite stressigt att försöka få ihop allting utan större missöden p.g.a. otåliga stora barn och en klättrande ettåring. Nu var det riktigt roligt att få pyssla på i köket i lugn och ro och jag blev överraskad över hur snabbt det egentligen går att få jobbet gjort när det inte blir avbrott en gång i minuten. ;-)

Som avslutning ännu en bild på Cecilias vackra bukett: