lördag 10 december 2011

Doptårtor till Sienna och William

Tvillingarna Sienna och William har döpts idag och för första gången har jag gjort tårtor till ett tvillingdop. Det fick förstås gärna synas i dekorationerna och vi fram till att ena tårtan nog skulle vara dekorerad med storasystrarna som håller varsin baby i famnen.

Storasystrarna är inte tvillingar fast det kanske ser ut så på tårtan, två och fyra år gamla är de. Jag har i alla fall märkt att åtminstone jag till fest gärna klär våra äldre pojkar som har samma åldersskillnad, ganska lika, så jag tänkte att storasystrarna nog får se lika ut på tårtan.

Storasystrarna fick i alla fall olika frisyr, ena (den äldre tänkte jag mig) har hästsvans och den andra pippifrisyr.

Den andra tårtan fick jag själv bestämma hur jag skulle dekorera. Jag tänkte först göra rosa och ljusblå babytossor men tossor har jag gjort så ofta så för omväxlingens skull fick det bli nallar som håller varsitt hjärta i stället.

De stora dekorationerna tog ganska mycket plats så jag ville hålla resten av dekorationerna enkla, mycket vitt blev det och då passar ju också snöflingor och -bollar bra.

Tårtorna var lika till innehållet och bestod av ljusa bottnar, jordgubbar som jag kokat med lite syltsocker, och vaniljmousse. De var spacklade med smörkräm smaksatt med vanilj och täckta och dekorerade med enbart sockermassa då de skulle vara nöt- och mandelfria. Runt kanten har de sidenband.

60 st enkla minichokladcupcakes med ultimate chocolate frosting och snöflingor i flowerpaste gjorde jag också till dopet.