fredag 13 juni 2008

Toy Story


Toy Story-tårta till en liten pojke som gillar Toy Story, speciellt den här gröna rymdfiguren :-). Det var väldigt roligt att göra den här tårtan! Så hör också tårtor till barn till dem jag tycker allra bäst om att göra, även om
jag nog varit glad över varje tårta jag haft (och hittat på...) orsak att göra.

Ljus sockerkaka
Jordgubbsrabarberkvarg

Spacklad med smörfärskostkräm
Täckt och dekorerad med marsipan
Spritsad kristyrkant


Tårtan skulle vara till ca 30 personer så jag gjorde en tårtbotten på 7 ägg i en stor fyrkantig ugnsform.

Jordgubbsrabarberkvargen är gjord enligt samma idé som jordgubbsrabarbermoussen, men den är gelatinfri och har kvarg i stället för färskost eftersom jag tycker kvarg ger mer stadga än färskost.

Den här gången spacklade jag med en smörfärskostkräm, till den här tårtan behövdes

60 g färskost
60 g mjukt smör
250 g florsocker
½ tsk vaniljarom

Vispa ihop alla ingredienser.


Smörkrämer av olika slag går för övrigt bra att frysa. Att göra smörkräm är ett de mindre intressanta momenten när man gör en tårta så jag gör ofta större mängd på en gång och fryser sedan ner överlopps smörkräm till en annan gång.

Från sidan:

En marsipan-Squeeze Toy Alien (Little Green Man) i närbild: