söndag 27 juli 2008

Bebéer

Trots att jag inte alls tycker om bebéer (tror det är p.g.a. smörkrämen i fyllningen) har jag länge tänkt att jag skall prova göra sådana, mest för att jag tycker de är så söta, men också för att se om det alls går att göra bebéer själv. Det gick ju, och var inte särskilt svårt heller, men jag har faktiskt inte smakat på dem själv utan väntar i stället på frivilliga provsmakares utlåtanden :-). Botten är bakelsebotten, och receptet på fyllningen är ur boken Makujen Maailma: Leivonnaiset av Marita Joutjärvi.

Till ca 20 st bebéer behövs

1 dl mjölk
0,5 dl socker
1 msk potatismjöl
1 ägg
1,5 tsk vaniljsocker
75 g smör

Koka upp mjölk, socker, potatismjöl och ägg. Drag av från värmen genast krämen tjocknar, låt svalna. Blanda sedan ner vaniljsocker och rumstemperarat smör i omgångar. (Tråkigt nog orkade jag inte vänta tillräckligt länge på att krämen skulle svalna och smöret bli tillräckligt varmt så jag blandade för varm kräm med för kallt smör och krämen skar sig lite. Som tur påverkas bara utseendet, inte smaken).

Fyll bebéskalen med krämen. Låt dem stelna en stund i kylskåp så är det enklare att bre över glasyren.

Glasyr:
2 dl florsocker
ca 1,5 msk citronsaft

Blanda florsocker och citronsaft, färga enligt önskemål och bred över bebéerna. Dekorera som du vill.

Tillägg 1.8.2008: Kommentarerna efter första provsmakningen var att smaken var bra men att fyllningen var ganska lös så det var lite klottigt att äta bebéerna, så nästa gång gör jag fyllningen fastare.