måndag 14 juli 2008

Dekorerade Penny's Cookies


Egentligen har jag aldrig varit särskilt förtjust i att baka småbröd: dels tycker jag att köpta småbröd är godare än hemgjorda, dels tycker jag det är svårt att lyckas med småbröd. Nu har jag i alla fall sett så många vackert dekorarde "cookies" (även den trenden kommer från USA), se t.ex. på de som Ebe på Mansikkamäki gjort, eller de som finns på Cakejournal, så jag ville också pröva dekorera cookies. Jag hittade ett jättebra cookie-recept på Kageportalen, degen var enkel att göra och den var utmärkt att kavla. Och här hittade jag bra tips om hur man dekorerar sina cookies. Jag har dekorerat mina cookies med enklast möjliga mönster i kristyr. Det var en bra träning i att jobba med kristyr som jag fortfarande drar mig lite för att använda - och lite mer träning kan nog behövas ;-). De var faktiskt rätt goda, och åtminstonne vår lillebror som är ett riktigt kexmonster gillade dem :-). En rolig idé är annars att göra matchande cookies och tårta, se t.ex. den här tårtan och cookiesen på My Sweet & Saucy.

Recept på Penny's Cookies:


200 g socker
215 g smör
1 stort ägg
2 msk grädde
2 msk flytande vaniljessans*
1 tsk mandelextrakt*
420 g mjöl
1,5 tsk bakpulver

Rör socker och smör mjukt. Blanda ner ägg, grädde, vanilj och mandelextrakt, rör om väl. Blanda till sist ner mjöl och bakpulver. Degen behöver inte vila utan man kan kavla ut den direkt. Kavla den ca 6-7 mm tjock, ta ut cookies med mått och grädda i 200 grader i mitten av ugnen i max 10 minuter. Det blir ganska många cookies av den här mängden deg, ca 3-4 plåtar.

* Man kan ju smaksätta sina cookies enligt önskemål; jag bytte ut vaniljessansen och mandelextrakten mot samma mängd kola-arom.