torsdag 24 juli 2008

Chokladsmörkräm med äggula

Jag ville igen prova ett nytt recept på smörkräm och eftersom väldigt många smörkrämsrecept innehåller äggulor har jag, trots att jag inte alls varit så säker på att det är gott med äggulor i smörkräm, blivit nyfiken på vad sådana krämer smakar. Jag provade därför ett recept som jag hittade här på Kageportalen. Men nej, det är nog inte så lyckat med äggulor i smörkräm, eller åtminstone tycker inte jag det. Undrar bara varför det finns så många sådana recept? Tillägg 15.1.2009: Om man gör krämen på mörk choklad blir den väldigt god! Det jag skrivit ovan gäller vit choklad.

Till 10-12 cupcakes behövs (eller kanske för att spackla en tårta på ca 24 cm i diameter?)

4 äggulor
100 g smör
100 g florsocker
100 g choklad

Smält chokladen och låt den svalna en aning. Vispa smör, florsocker och äggulor. Blanda ner chokladen och vispa krämen slät.