fredag 11 juli 2008

Minichokladmuffins med chokladsmörkräm


Det är jätteroligt att baka muffins eller cupcakes! De går rätt så snabbt och enkelt att baka så de är bra att baka när man absolut vill baka genast (händer mig ganska ofta...). Det finns mängder med olika muffins- och cupcakesrecept som kan varieras med mängder av olika frostings och olika dekorationer. Häromdagen bakade jag goda minichokladmuffins med enkel chokladsmörkräm i små pappersformar (aningen större än knäckformar) som jag hittade hemma hos mina föräldrar. De blev så där lagom stora, eller hur ;-). Några i vanlig storlek gjorde jag också. Receptet på muffinsen hittade jag i boken Haluan Suklaata! av Trish Deseine, och de var de mest lättlagade muffins jag gjort hittills. Till ca 15 normalstora muffins behövs:

3 ägg
1,5 dl socker
125 gram mjukt smör
1,75 dl vetemjöl
0,75 dl kakaopulver
1,5 tsk bakpulver

Blanda alla ingredienser i en skål och vispa i 1-2 minuter till en jämn smet. Fördela smeten i muffinsformar och grädda i 200 grader i ca 15 minuter.