lördag 26 juli 2008

Chocolate Mint Chip Cupcakes med Mint Swiss Meringue Buttercream

Cupcakes till min mammas födelsedagskalas: Mintchokladcupcakes med marängsmörkräm med mintsmak. Receptet har jag hittat här, på How To Eat A Cupcake. Om man tycker om mintchoklad kan jag verkligen rekommendera cupcakesen och frostingen, de var båda jättegoda och passade bra ihop. Jag gjorde några små ändringar i receptet och skriver här ner min variant:

60 g saltfritt rumstempererat smör
3/4 cup socker
100 g mörk choklad
2 ägg
1 tsk pepparmintsarom
1/2 cup mjölk
1,5 cups mjöl
1 tsk bikarbonat
150 g Marianne Crush

Vispa smör och socker poröst. Blanda ner äggen ett i taget under omvispning. Smält chokladen och blanda ner den och pepparmintsaromen. Blanda mjöl och bikarbonat och blanda ner i omgångar omväxlande med mjölken. Blanda till sist ner Marinne Crush. Grädda i 175 grader i ca 20 minuter. Jag fick ut 16 cupcakes av detta recept.