tisdag 15 juli 2008

Tiramisufyllning

Ursprunget till den här fyllningen kommer från boken Rakastan Ruokaa! av Sikke Sumari; där finns ett tiramisurecept som jag brukar följa när jag gör tiramisu. Nu gjorde jag några ändringar så tiramisukrämen bättre skulle passa en tårta (även om jag också till tiramisu brukar använda vanlig tårtbotten i stället för Savoyardikex som används i äkta tiramisu), så jag tror inte att Sikke Sumari skulle erkänna detta recept som sitt mera ;-). Här är alltså min version som räcker till två tjocka lager fyllning i en tårta på 20-22 cm i diameter:

3 äggulor
3 äggvitor
0,5 dl socker
250 g mascarponeost
2 tsk romarom
5 gelatinblad
1 -1,5 dl starkt kaffe

Vispa äggulor och socker vitt och pösigt. Tillsätt försiktigt mascarponeosten och romaromen. Blötlägg gelatinbladen. Vispa äggvitorna riktigt hårt. Hetta upp kaffet och smält de blötlagda gelatinbladen i kaffet. Häll försiktigt gelatinblandningen i mascarponeblandningen och blanda till sist ned de vispade äggvitorna. Låt stelna en stund i kylskåp innan du fyller tårtan.